13 de octubre de 2013

UNA LECTURA URGENTE

*
Texto en catalán a continuación
*
Revolución sin enemigos
Revolució sense enemics
Daniel Gabarró Berbegal y Jaume López Hernández
Ed. Boira, 2013, 177 págs.
*

por Anna Rossell
*
Creo que fue Charles Bukowski quien dijo que intelectuales eran aquellos que expresaban cosas sencillas de manera complicada mientras que artistas eran quienes transmitían lo complicado de modo sencillo. Daniel Gabarró y Jaume López son en este sentido verdaderos artistas, son maestros. Pues magistral es este libro que ve la luz en un momento tan propicio como el que están viviendo no sólo España, sino también otros países europeos y todos aquellos que sufren las consecuencias de un sistema de construcción de Estado que se sustenta sobre nuestro modelo. Magistral en el sentido más genuino de la palabra, porque sus autores –como sucede siempre con los verdaderos maestros- hacen gala de una gran capacidad pedagógica.

Basándose en la firme convicción de que la verdadera democracia –abierta, universal y realmente representativa- es posible, los autores elaboran con este libro una herramienta eminentemente práctica para aclarar las dudas que con más frecuencia asaltan al ciudadano de a pie. Abordan así temas supuestamente complejos como son aspectos básicos de la economía, el papel de las multinacionales, el de pequeñas y medianas empresas, del Banco Mundial o del Fondo Monetario Internacional, los rescates económicos y el endeudamiento, desmontando en un momento las falacias instaladas en la sociedad por unos medios de comunicación al servicio de los llamados mercados, que inoculan temor por desconocimiento y frenan así iniciativas ciudadanas que impulsen alternativas. El libro es pues altamente recomendable para quien desee aclarar ideas y participar en la construcción de un nuevo modelo de sociedad. Y una de sus virtudes principales es que está escrito en un lenguaje absolutamente transparente y sencillo, para lectores de todo tipo, edad y condición. El libro es un ejemplo en sí mismo de lo que defiende: es auténticamente democrático. De su lectura, que es muy fluida y rápida, se sale más cívico, más instruido, “mejor persona”, como dice el poeta Felipe Sérvulo de la poesía, y motivado. Tan sencillo parece cambiar el mundo, que casi se diría que su contenido es de una simplicidad maniquea.
Sin embargo el libro no es ni simple ni maniqueo. Gabarró y López tratan temas complejos con la sencillez de los sabios y dan al libro una estructura eminentemente didáctica que forzosamente reclama un esquematismo al que obliga una orientación básica de lo más esencial, un esquematismo que ellos reconocen y que urgen a romper y enriquecer con información complementaria y posibilidad de participar en debates en Internet: www.sinenemigos.org, o www.senseenemics.org. Sólo es capaz de dar esta visión panorámica, pero esencial, de la problemática quien se ha documentado a fondo, quien es sensible a los problemas de la mayoría y quien sabe a qué se enfrenta el mundo globalizado y ecológicamente amenazado. Y sin embargo, nos dicen, es sencillo cambiar el mundo. Y salimos de la lectura pensando que verdaderamente lo es.

Retomando lo mejor de las tradiciones cristiana y marxista y basándose en España, los autores diagnostican como estructural la crisis cíclica inherente al sistema capitalista vigente en el mundo llamado occidental y ponen en evidencia las malignas consecuencias de él derivadas para la inmensa mayoría de la población nacional y mundial, un sistema que gira en torno al dinero dejando en lugar marginal a las personas. Su propuesta radica en algo tan sencillo como en la inversión de los términos. Y a partir de aquí van deconstruyendo, uno a uno hasta el final todos los hitos de una enfermedad crónica que ha demostrado con creces su inutilidad para satisfacer las necesidades de la mayoría de los/las ciudadanos/as del mundo. Revolució sense enemics, Revolución sin enemigos, llama las cosas por su nombre, desenmascara el fraude de los llamados mercados, pone en evidencia la economía especulativa y contrapropone con ejemplos concretos y claros una economía productiva.
El libro, que pretende una verdadera revolución pacífica, se estructura en seis partes: 1) De qué va este libro y quién debería leerlo, 2) Diagnóstico, 3) Remedios que no curan o cómo apagar incendios con gasolina, 4) Soluciones a nuestro alcance, 5) Su posición personal, 6) Algunas ideas clave para terminar. Su pragmatismo es evidente.

Un libro necesario y urgente, nacido de un caldo de cultivo que empezó a fraguarse con el Movimiento de los Indignados del 15 M y que con tan buen tino han sabido canalizar Teresa Forcades y Arcadi Oliveres en Cataluña con su iniciativa del Procés Constituent: http://www.procesconstituent.cat/ca/ (Proceso Constituyente). El espíritu que emana del libro está en perfecta sintonía con el Procés.

Escrito desde la honradez más manifiesta, y con la intención de difundirse al máximo, se puede bajar gratuitamente de Internet:
http://es.scribd.com/doc/131695865/Revolucion-Sin-Enemigos
http://sinenemigos.org/index_files/revolucio_sense_enemics_ed2_ebook.pdf

En la misma línea, y también gratuito: Vicenç Navarro, Hay alternativas:
http://www.vnavarro.org/wp-content/uploads/2011/10/hayalternativas.pdf

© Anna Rossell
*
*
UNA LECTURA URGENT

Revolució sense enemics
Revolución sin enemigos
Daniel Gabarró Berbegal i Jaume López Hernández
Ed Boira, 2013, 177 pàgs.
*

per Anna Rossell
*
Crec que va ser Charles Bukowski qui va dir que intel·lectuals eren aquells que expressaven coses senzilles de manera complicada mentre que artistes eren els que transmetien allò complicat de manera senzilla. Daniel Gabarró i Jaume López són en aquest sentit veritables artistes, són mestres. Doncs magistral és aquest llibre que veu la llum en un moment tan propici com el que estan vivint no només Espanya, sinó també altres països europeus i tots aquells que pateixen les conseqüències d'un sistema de construcció d'Estat que se sustenta sobre el nostre model. Magistral en el sentit més genuí de la paraula, perquè els seus autors -com passa sempre amb els veritables mestres- fan gala d'una gran capacitat pedagògica .

Basant-se en la ferma convicció que la veritable democràcia -oberta, universal i realment representativa -és possible, els autors elaboren amb aquest llibre una eina eminentment pràctica per aclarir els dubtes que amb més freqüència assalten al ciutadà del carrer. Aborden així temes suposadament complexos com són aspectes bàsics de l'economia, el paper de les multinacionals, el de petites i mitjanes empreses, del Banc Mundial o del Fons Monetari Internacional, els rescats econòmics i l'endeutament, desmuntant en un moment les fal·làcies instal·lades en la societat per uns mitjans de comunicació al servei dels anomenats mercats, que inoculen por per desconeixement i frenen així iniciatives ciutadanes que impulsin alternatives. El llibre és, doncs, altament recomanable per a qui vulgui aclarir idees i participar en la construcció d'un nou model de societat. I una de les seves virtuts principals és que està escrit en un llenguatge absolutament transparent i senzill, per a lectors de tot tipus, edat i condició. El llibre és un exemple en si mateix del que defensa: és autènticament democràtic. De la seva lectura, que és molt fluida i ràpida, se surt més cívic, més instruït, "millor persona", com diu el poeta Felipe Sérvulo de la poesia, i motivat. Tan senzill sembla canviar el món, que gairebé es diria que el seu contingut és d'una simplicitat maniquea.
No obstant això el llibre no és ni simple ni maniqueu. Gabarró i López tracten temes complexos amb la senzillesa dels savis i donen al llibre una estructura eminentment didàctica que forçosament reclama un esquematisme a què obliga una orientació bàsica d'allò més essencial, un esquematisme que ells reconeixen i que urgeixen a trencar i enriquir amb informació complementària i possibilitat de participar en debats a Internet: www.sinenemigos.org, o www.senseenemics.org. Només és capaç de donar aquesta visió panoràmica, però essència , de la problemàtica qui s'ha documentat a fons, qui és sensible als problemes de la majoria i qui sap a què s'enfronta el món globalitzat i ecològicament amenaçat. I no obstant això, ens diuen, és senzill canviar el món. I sortim de la lectura pensant que veritablement ho és.

Reprenent el millor de les tradicions cristiana i marxista i basant-se en Espanya, els autors diagnostiquen com estructural la crisi cíclica inherent al sistema capitalista vigent en el món anomenat occidental i posen en evidència les malignes conseqüències que se’n deriven per a la immensa majoria de la població nacional i mundial, un sistema que gira entorn dels diners deixant en lloc marginal les persones. La seva proposta rau en una cosa tan senzilla com en la inversió dels termes. I a partir d'aquí van deconstruint, un a un fins al final totes les fites d'una malaltia crònica que ha demostrat amb escreix la seva inutilitat per satisfer les necessitats de la majoria dels / les ciutadans / es del món. Revolució sense enemics, Revolución sin enemigos, diu les coses pel seu nom, desemmascara el frau dels anomenats mercats, posa en evidència l'economia especulativa i contraproposa amb exemples concrets i clars una economia productiva.
El llibre, que pretén una veritable revolució pacífica, s'estructura en sis parts: 1) De què va aquest llibre i qui hauria llegir-lo, 2) Diagnòstic, 3) Remeis que no curen o com apagar incendis amb gasolina, 4 ) Solucions al nostre abast, 5) La seva posició personal, 6) Algunes idees clau per acabar. El seu pragmatisme és evident.

Un llibre necessari i urgent, nascut d'un brou de cultiu que es va començar a forjar amb el Moviment dels Indignats del 15 M i que amb tan bon encert han sabut canalitzar Teresa Forcades i Arcadi Oliveres a Catalunya amb la seva iniciativa del Procés Constituent: http:/ / ww.procesconstituent.cat/ca/ (Procés Constituent). L'esperit que emana del llibre està en perfecta sintonia amb el Procés.

Escrit des de l'honradesa més manifesta, i amb la intenció de difondre'l al màxim, es pot baixar gratuïtament d'Internet:
http://es.scribd.com/doc/131695865/Revolucion-Sin-Enemigos
http://sinenemigos.org/index_files/revolucio_sense_enemics_ed2_ebook.pdf

En la mateixa línia, i també gratuït: Vicenç Navarro, Hay alternativas:
http://www.vnavarro.org/wp-content/uploads/2011/10/hayalternativas.pdf


© Anna Rossell