3 de marzo de 2011

CORRESPONDENCIA XEC MARQUÈS-ANNA ROSSELL (03-03-2011)

*
CARTA DEL TEÒLEG I SALESIÀ XEC MARQUÈS A ANNA ROSSELL (03-03-2011)
CARTA DEL TEÓLOGO Y SALESIANO XEC MARQUÈS A ANNA ROSSELL (03-03-2011)

Al texto catalán sigue su traducción al español
*
Xec Marquès (esquerra) amb Manolo Àvila, a Girona (agost 2006) / Xec Marquès (izquierda) con Manolo Ávila, en Girona (agosto 2006)

Català

Conakry, 03-03-2011


Benvolguda Anna :

Es conviden a la nostra reflexió altres temes que hem debatut fa temps.

Penso que ens aniria bé preguntar-nos per l’origen de la consciència. Et preocupava el suport biològic de la consciència, del sentiment del bé i del mal. Estem d’acord en la necessitat d’aquest suport i de la seva importància. Però l’emergència de la consciència, o el seu desenvolupament en tant que facultat humana, em sembla també molt important. Entendrem millor aleshores la “malaltia”, si és que n’hi ha, que condueix al silenci de la consciència o entendrem millor el suport moral (els valors) d’aquesta.

El primer que coneixem són les nostres pròpies necessitats i el que primer sentim són els nostres propis desitjos. Hi ha una consciència de si mateix (“de soi”), que configura una primera estructura : és Bo allò que és bo per a mi, és Bo allò que satisfà les meves necessitats.

La descoberta de l’altre com a subjecte de desitjos i de recerca del millor és el pas essencial per a la gènesis d’una consciència més desenvolupada. Les experiències de frustració: quan l’altre s’interposa entre els meus desitjos i interessos, la percepció del mal de l’altre quan la satisfacció del meu ego provoca dolor en l’altre, la compassió pel sofriment de l’altre, que es sent malmenat, són experiències fonamentals per descobrir que és Bo allò que és bo per a mi i ho és també per l’altre.

Creem categories que ens permeten d’excloure l’altre de la consciència del Bo : culturals, ètniques, morals, religioses.

Renunciem a la crisi provocada per la trobada amb l’altre negant-li el dret d’interferir en el funcionament de la pròpia consciència.

Aquestes són, em sembla, les causes de la malaltia de la consciència.

Seguiré intentant aprofundir en aquestes reflexions per entendre encara millor la consciència.

Courage

Xec
*
*
CARTA DEL TEÓLOGO Y SALESIANO XEC MARQUÈS A ANNA ROSSELL (03-03-2011)

Traducción al español de Anna Rossell

Conakry, 03-03-2011

Xec Anna 3 març 2011


Apreciada Anna :

Se invitan a nuestra reflexión otros temas que ya hemos debatido hace tiempo.

Pienso que nos iría bien preguntarnos por el origen de la conciencia. Te preocupaba el soporte biológico de la conciencia, del sentimiento del bien y del mal. Estamos de acuerdo en la necesidad de este soporte y de su importancia. Pero la emergencia de la conciencia, o de su desarrollo en tanto que facultad humana, también me parece muy importante. Entenderemos mejor entonces la "enfermedad", si es que la hay, que conduce al silencio de la conciencia o entenderemos mejor el soporte moral (los valores) de ésta.
Lo primero que conocemos son nuestras propias necesidades y lo primero que sentimos son nuestros propios deseos. Hay una conciencia de sí mismo ("de soi"), que configura una primera estructura: es Bueno lo que es bueno para mí, es Bueno lo que satisface mis necesidades.
El descubrimiento del otro como sujeto de deseos y de búsqueda de lo que es mejor es el paso esencial para la génesis de una conciencia más desarrollada. Las experiencias de frustración: cuando el otro se interpone entre mis deseos e intereses, la percepción del otro cuando la satisfacción de mi ego provoca dolor en el otro, la compasión por el sufrimiento del otro, que se siente maltratado, son experiencias fundamentales para descubrir que es Bueno lo que es bueno para mí y lo es también para el otro.

Creamos categorías que nos permiten excluir al otro de la conciencia de lo Bueno: culturales, étnicas, morales, religiosas.

Renunciamos a la crisis provocada por el encuentro con el otro negándole el derecho de interferir en el funcionamiento de la conciencia propia.

Éstas son, creo, las causas de la enfermedad de la conciencia.

Seguiré intentando profundizar en estas reflexiones para entender mejor aún la conciencia.

Courage

Xec